CD "Made in Belgium "
Wild Boar Music 21055

Uittreksels (MP3-formaat).

Suite Suédoise (traditionnel)

Suite Hongroise (traditionnel)

Suite des Balkans (traditionnel)

Dans la mer (Aurélie Dorzée)

 


 

CD "Musiques d'Europe"
Wild Boar Music 21026

Uittreksels (MP3-formaat).

Danse rustique (A.Dorzée)

La valsajo (Jo Privat)

Inisheer (T.Walsh)


Distributors :

BENELUX : Music & Words : muswords@musicwords.nl
FRANCE : L'Autre Distribution : autredistribution@wanadoo.fr
QUEBEC : Interdisc Distribution inc. : inter@interdisc.net

Discography : Made in Belgium, Musiques d'Europe, WBM 21026 - Le Monde est un village, compilation RTBF Virgin 8492792 -
Hocus Pocus avec Perry Rose, l'Oz Production 2002

 

Wat ze ervover schreven ...

Bourdonske (2001)

TRIO TRAD MUSIQUES D'EUROPE 2001, 
Wi1d Boar Music/Alea WBM 21026, 
63'43" 

Dit Waalse TRIO TRAD maakte 5 jaar deel uit van supergroep PANTA RHEI. Daarna vormde Luc Pilartz zijn eigen zeskoppig ensemble (straks op St-Chartier) waarmee hij vooral focust op de Waalse vioolmuziek. Met het kleinere TRIO TRAD maken we meer een tour d'Europe met zwierige strijkers en een fel ademende accordeonbalg. Daarbij zijn diverse Europese volksmuziekstijlen verwerkt in suites en inspiratie voor eigen composities... Een reis in een droomwereld waarin emotie en de gloed van de dans elkaar ontmoeten ' zoals het sobere cd-boekje vertelt. Alleen de aanzet is nog Waals; de Marche des géants zapt naar een vingervlugge Servische Caçak (met Luc ook op doedelzak), een nijdige Pilartz-Bourrée sur la si do en we zwieren de eerste suite uit met een Hongaarse Csardas. Meteen is duidelijk dat we hier met virtuoze instrumentalisten te maken hebben die perfect van de ene naar de andere stijl overwippen. Luc liep conservatorium in Verviers en Mons, toerde met de Waalse folkloregroep LU GAW en vertegenwoordigde ons land in Algerije met Lou en Claude Flagel, voor hij in '85 bekend werd met de fenomenale groep VERVIERS CENTRAL (ook op St-Chartier geweest). Die Europese draad zou hij verder uitwerken in de grote bezetting van PANTA RHEI (ook in de Passendale-reeks en 2 keer met José Van Dam op het podium). Luc speelde o.a. ook voor SEAN TALAMH, IALMA, URBAN TRAD en MAC RAHL en was lesgever in Neufchateau, Borzée, Galmaarden en in La Tentation. Hij maakte de meeste composities. Aurélie Dorzée behaalde 3 eerste prijzen aan Belgische conservatoria en volgde stage bij o.a. het Hongaarse MUZSIKAS. Naast PANTA RHEI staan tango-ensemble A FUEGO LENTE en groepen als PANACHE, GAÏA en CAMERATA CON CORDE op haar palmares. Ook zij geeft vioolles in La Tentation en leverde haar compositorische bijdrage met meer klassiek geïnspireerde stukken als Bouli Bacha en Danse rustique. Didier Laloy tenslotte is de coming accordeonman van de laatste jaren in Wallonië. De leerling van Marc Perrone, Bruno Le Tron en Jean-Pierre Yvert, geeft nu zelf stages in binnen- en buitenland. Ook hij speelde in PANTA RHEI, maar ook bij CARTE BLANCHE, GARAM MASALA, DUOTONIQUE, SEAN TALAMH, URBAN TRAD, TREF, Zahava Seewald en noem maar op. Bij TRIO TRAD neemt hij vooral de begeleidersrol op zich, al doet hij de intro van Bach-canon solo op zijn trekzak. Ze eindigen ook met een streepje klassiek van Couperin. Maar ook bij langoureuze Scandinavische dubbelsnaren, ltaliaanse traditionals en Franse musette voelen ze zich thuis. Een slow Shetlandtune van Tom Anderson, Ierse reels, het 'salonfähige' La Varenne met decadente trekjes of composities zoals Scottiche du père O'Neill en Polka du père Noël, waarin Ierse, klassieke, Skandinavische en Balkan-elementen door elkaar vermengd worden. Het komt er allemaal even vlekkeloos uit! Dat belet niet dat er al eens een grapje gemaakt wordt (het gehinnik bij de Saltarello del pisello} of dat er een modernistisch tintje gegeven worden aan een door Didier geschreven Tarantelle. De globale indruk is wel dat je hier te malken hebt met superieure muzikanten, waar het gros van de folkies gewoon niet tegenop kan. Door de technische superioriteit krijg je bij beluistering van de cd wel soms het gevoel dat er wat bezieling mankeert, alhoewel ik live bij de voorstelling in La Tentation dan weer dat gevoel niet had. Het is een trio dat in elk geval heel wat podia zou aangeboden mogen krijgen de komende maanden (te contacteren bij Nathalie Bauduin 19 Rue du Musée te 6743 Buzenol Tel 0474 64 23 82 Info@madinbelgium.be). Naast de Paneuropese new folk wave laten ze horen dat er ook met specifiek regionale stijlen en alleen maar 'een paar violen en een trekzak' heel veel moois te doen is. Alweer een parel bij aan de Wild Boar-kroon!

Marc

New folk sounds (augustus/september 2001)

Bij het horen van de eerste tonen van deze CD kreeg ik een 'hopa-gevoel'. De flaptekst gaf het ook aan : de muzikanten van Trio Trad speelden eerder in Panta Rhei. Violiste Aurélie Dorzée, violist/doedelzalspeler Luc Pilartz en diatonisch accordeonist Didier Laloy blijken met z'n drieën Europese volksmuziek sterk body te geven. Net als het negental indertijd deed met de succesvolle Hopa!-CD. Perfect neergezette tonen door drie Belgen voeren de luisteraar mee door Servië, Finland, Hongarije, Schotland Zweden, Italië, Frankrijk en Ierland. Niet alleen de tonen zijn perfect, ook de toegepaste arrangementen. De muzikanten geven de polka's, walsen, tarantella's en andere muzikale notenrijen een uitgesproken authentiek karakter. Het lijkt of het drietal nooit iets anders heeft gedaan. De twee violen spelen in dit klankspel een belangrijke rol. Maar ook de accordeon laat enthousiaste tonen rollen. Niet alles is traditioneel. Ook eigen composities van het drietal en enkele anderen (o.a. J.S. Bach!) passeren. De ambiance is klassiek-traditioneel, maar er is ook plaats voor luchtigheid. Soms wordt een pluche-orkestsfeer opgeroepen die enkele maten later weer verandert in de zwoele sfeer van een zigeunerstrijkje of de klassiek enscenering van een kamerorkest. Maar het spel blijft onverkort krachtig. Fraaie muziek dus van muzikanten met klasse.

Joop van den Bremen

Une autre chanson n° 89 ( mei-juni 2001 )

"Trio Trad " : Musiques d'Europe

Ils ont fait partie de "Panta Rhei" aux côtés de Steve Houben. Aujourd'hui, Luc Pilartz, Aurélie Dorzée et Didier Laloy poursuivent en trio leur exploration des musiques d'Europe: traditionnels de Hongrie, d'Irlande, d'Italie, de Serbie, de Suède ou de Transylvanie voisinent dans ce premier album "Wild Boar Music" avec des compositions de Luc, Aurélie et Didier, tandis que le musette parisien (avec La Varenne de Ferrari et La valsajo de Privat) représente la France tout autant que la Plainte de François Couperin qui conclut ce disque réputé folk et qui l'est mais ne craint donc pas d'emprunter les routes buissonnières des musiques populaires et de conclure sur une note classique. Tout simplement parce que ce sont des musiciens accomplis: Luc et Aurélie en virtuoses de l'archet, Didier qui l'est tout autant avec son accordéon. Mais il ne s'agit pas pour eux de faire uniquement étalage de leur maîtrise technique : et s'ils ont le sens de la fête, le violon peut avoir des douceurs de flûte de Pan et l'accordéon laisser poindre de la nostalgie. Qu'importent ici les titres et les rythmes des seize plages de l'album où une csardas peut succéder dans un même ensemble à une bourrée, une saltarelle précéder une tarentelle, la musique du "Trio Trad" s'écoute d'abord avec bonheur... 

Francis Chenot

De Standaard ( 15 mei 2001)

(Sorry, we hebben de originele versie niet meer)

La plupart des morceaux du Trio Trad s'enchaînent pour former des suites. Ainsi, la première suite comprend non seulement une bourrée de Luc Pilartz, mais également des airs d'origine serbe ou hongroise. Les compositions et les arrangements emmènent l'auditeur dès la première note dans une ambiance céleste, qu'il s'agisse d'une scottiche ou d'une polka, d'une valse suédoise ou finlandaise, que l'origine soit italienne ou irlandaise, peu importe. Aurélie Dorzée et Luc Pilartz ont une solide formation classique, par conséquent, nous ne serons pas étonné de voir figurer les noms de J.S Bach ou F. Couperin à leur répertoire. Par ailleurs, leurs propres compositions rayonnent à côté de la " Valsajo " de Jo Privat ou du superbe air " Da auld resting chair " de Tom Anderson. Trio Trad nous a produit un petit chef d'ï¿œuvre captivant et émouvant.  

Al De Boeck

Imagine (juli - augustus 2001)

C'est comme s'ils faisaient partie des meubles. On les voit un peu partout et chacun d'entre eux est actif dans de multiples formations. Luc Pilartz au violon et à la cornemuse, Aurélie Dorzée au violon et Didier Laloy à l'accordéon promènent leurs horizons musicaux sur nos scènes depuis six ans sous le nom de Trio Trad, un Trio qui s'était extrait de Panta Rhei pour explorer leurs trois répertoires respectifs. Il leur manquait un CD et le voici, une sorte de petit voyage suave, intelligent, musical à souhait, entre le Nord et l'Est, d'Irlande en Transylvanie et de Suède en Serbie, en passant par l'Italie. Sans oublier l'audace de quelques compositions et le pari osé, mais réussi, de glisser entre ces airs une pièce de Bach et une de Couperin. Sans la moindre prétention, mais par amour de la musique, avec un savoir-faire et un sens du son incroyables. Ces trois instruments vous remplissent l'espace comme s'ils étaient dix, avec un ensemble et une puissance qui forcent le respect.

E.B.